Na nawodnienie organizmu należy zwracać szczególną uwagę. Młodzi piłkarze powinni pamiętać o regularnym piciu wody. O tym, jak duże ma to znaczenie, opowiada dietetyk Jagoda Podkowska.

Woda nie wnosi żadnej wartości energetycznej, ale umożliwia wchłanianie i przyswajanie innych składników pokarmowych. U dzieci i młodzieży woda powinna stanowić nawet do 70% procent organizmu. – Bardzo ważne jest, żeby wodę regularnie uzupełniać i wymieniać, ponieważ między innymi warunkuje ona przemianę materii, a także oczyszcza organizm z toksyn. Dzięki temu: wzmacnia odporność, wspomaga trawienie oraz zwiększa wydolność podczas wysiłku fizycznego – zaznaczyła Podkowska.

Najważniejszą rolą w organizmie jest utrzymanie prawidłowej, stałej temperatury ciała. – Woda nie dopuszcza do tego, żeby w trakcie intensywnego wysiłku fizycznego organizm się przegrzał. Dlatego tak istotne jest regularne picie jej w małych ilościach – zarówno przed jak i w trakcie treningu, oraz uzupełnienie płynów bezpośrednio po skończonych zajęciach – podkreśliła dietetyk.

Co dzieje się, jeżeli na skutek braku wody dojdzie do przegrzania organizmu? – Organizm słabnie, zmniejszają się możliwości wysiłkowe, dużo szybciej następuje zmęczenie – zaznaczyła. – Odwodnienie objawia się również tym, że dzieci rzadziej chodzą do łazienki, są ospałe, apatyczne. Większe odwodnienie może prowadzić do zawrotów głowy, osłabienia, skurczów mięśni – przestrzegła.

Jak najłatwiej sprawdzić, czy organizm jest odpowiednio nawodniony? – Najprościej jest zwrócić uwagę na kolor moczu. Jeżeli jest to jasny, przejrzysty kolor, to znaczy, że poziom nawodnienia jest odpowiedni. Jeżeli jednak barwa moczu przybiera ciemniejszy odcień, może to sugerować, że spożywacie zbyt małe ilości płynów – poradziła Podkowska.